Vyberte stránku

5 kroků k lepší prezentaci

Jak jednoduše zlepšit váš vizuál i v karanténě. 

Zkuste si najít chvilku klidu. Tento krok by měl být poměrně jednoduchý, ale v aktuálních podmínkách může být více než složitý. Zavřete se na balkóně, sedněte si v lese na pařez, pošlete děti na procházku s partnerem, nebo si počkejte na čas, kdy už/ještě všichni spí. Budete se potřebovat na chvíli zamyslet nad tím, co vlastně svým klientům nabízíte.

Definice produktu

Zdá se vám to jednoduché? Prodávate přece mýdlo, tak je to jasné… ale není. Takže zkusíme jít trochu hlouběji. Komu prodáváte to mýdlo? Je to pro chlapy na stavbě, aby jim stavební chemikálie nezničily ruce? Je to speciální mýdlo pro miminka, které je absolutně antialergické? Je to něco pro dámy na hebkou pokožku? Aneb není mýdlo jako mýdlo.

Neptejte se proč zrovna mýdlo. Sama nevím, ale přišlo mi to jako skvělý příklad, takže se ho budu i nadále držet.

Každé z uvedených mýdel má jiný příběh a hlavně jinou emoci. Pro chlapy ze stavby je to praktický kus výbavy, která jim zaručuje, že jim ty ruce budou déle sloužit. Pro rodiče toho miminka je to ujištění, že jejich novorozeně bude v bezpečí a zdravé. Pro dámu je péče o sebe, možná i chvilka luxusu.

Takže co vlastně prodáváte? Mýdlo nebo čistotu, přírodu, hebkost? Není třeba vybrat jen jednu vlastnost, ale je dobré si vybrat jednu hlavní a třeba dvě doplňkové. Bude se vám s tím jednodušeji pracovat.

Popis hlavních postav

Kdo jste vy? Jak chcete aby vás klienti vnímali? Jste praktická žena, která vlastní stavební firmu a mýdlo pro chlapy vzniklo jako vedlejší produkt? Zaměřujete se na ekologii, přírodní kosmetiku a chcete ukázat světu, že rosa je nejlepší základ dětské kosmetiky? Nebudu to dál rozvádět… ale srovnejte si v hlavě jaká jste v souvislosti s vaším produktem. Jaká je hodnota vašeho produktu pro klienta. A znovu si napiště nějaká klíčová slova.

A to samé následně udělejte pro svého klienta. Představte si ho. Není podstatné jestli nosí růžovou nebo modrou (aspoň u mýdla!), ale je poměrně podstatné vědět co hledá a proč zrovna nakupuje.

Scéna, kde se děj odehrává

Je mi jasné, že v tuto chvíli se jedná ve většině případů o internet, takže do tištěných médií v tomto článku zabředávat nebudu. Ale i internet je rozmanitý. Zkuste se zamyslet nad tím, jak vámi vybraný komunikační kanál lidé používají. Například reklama na facebooku musí být opravdu jasná, stručná a vizuálně atraktivní, aby v té změti informací vynikla. Naopak webová stránka může nabídnout více úrovní. Je dost dobře možné, že budete svou prezentaci upravovat do různých formátů, ale začněte s jedním. S tím, který je hlavní.

Takže. Prodávám mýdlo, které je přírodní, pečující a krásné. Chci svým mýdlem poslat do světa trochu radosti a chvíle pohody. Mým klientem je žena, které zaléží na tom, aby používala přírodní produkty. Já jsem trochu hipík a nestydím se za to. Svá mýdla prezentuji prostřednictvím facebookové stránky.

Pořád čekáte kdy konečně začnou obrázky a barvy… tak už teď!

Buďte odvážná a prezentujte se tak, aby výsledek byl v souladu s vámi a vašimi hodnotami. Ale hlavně pamatujte, že to nemusí být definitivní! Netesáte do kamene…

Kulisy pro představení

Do začátku bude potřeba si ujasnit barvy. Aspoň jednu hlavní a k ní třeba nějakou doplňkovou nebo dvě. Je to důležité protože vám to umožní být v komunikaci konzistentní a nebudete své klienty mást tím, že vaše prezentace vypadá po každé jinak. Musíte být snadno rozpoznatelná. V dnešní době je to naprostý základ. Bez toho se ztratíte.

Druhým krokem je zamyslet jaké fotografie ladí s vaším prodejem. Projděte si klíčová slova a definice, která jste si zapsala. A teď si k nim zkuste najít nějaké obrázky. Nebojte se. První vlna je většinou klišé, až v té druhé se začnete soustředit na to, aby se obrázky opravdu jedinečně vztahovaly k vám.

Když se vrátím ke svému mýdlu… hlavní barvy budou zelená a žlutá – rostliny, slunce. Ve fotografiích budu hledat květy, louky, ženy, které leží v trávě, tančí na loukách a podobně.

Co se mýdla týče, budu potřebovat i fotografie mýdel jako takových a v aktuálních podmínkách může být těžké najít tu správnou rozkvetlou louku. Takže na to budu myslet a až budu mýdlo fotit na kuchyňském stole, tak k němu třeba naaranžuji květinový šátek nebo ten usušený věneček sedmikrásek, který schovávám v knihovně. Každopádně věřím, že pokud budete prezentaci tvořit v souladu s vámi, vždy najdete doma něco, co vám s vizuálem pomůže.

Líčení a speciální efekty

A už jsme skoro u konce. Vybrala jste barvy, vyfotila mýdlo a stáhla (prosím legálně!) pár ilustračních fotografií. Co teď s tím? Je potřeba ještě pár drobností. A pořád u toho prosím myslete na své definice a snažte se tvořit v souladu s nimi.

  • Vyberte si písmo a držte se ho! Ujistitěte se, že je dobře čitelné a umí českou diakritiku. Není dobré, aby vám uprostřed trčelo třeba „č“ z úplně jiného písma.
  • Dejte si dohromady, text, slogan a další „čtecí“ prvky. A rozdělte je tak, aby jste klienta nepřehltily. Jasný musí být název, krátký popis nebo slogan a pak delší popis.
  • Zvolte hlavní vizuální prvek. To je ta věc, kterou nejvíc chcete, aby klient viděl. V případě mého krásného mýdla to bude produktová fotka. Budete-li prodávat sebe, tak možná vaše. 

Nakonec to dejte dohromady. Nehodlám zde vypisovat návody na všechny grafické programy, ale internet je jich plný. Najděte si něco, co vám vyhovuje, nebo pošlete svůj koncept své oblíbené grafičce. Hlavně se nebojte a pusťte to do světa. Vylepšit to můžete vždycky!

A pokud se vám to zdá složité a nevíte si rady, tak se ozvěte. Třeba na konzultaci, kde vám pomohu si vše ujasnit.

Povězte mi o vašem snu!